Оливи дуже важливі в якості мастильних засобів в автомобілях.
Мастильні матеріали є розділяючими засобами між двома елементами тертя, які знаходяться у відносному русі один проти одного. Олива запобігає прямому контакту, мінімізує тертя та зменшує інтенсивність зношення. Олива використовується як мастило в різних частинах автомобіля, таких як двигун, трансмісія та диференціал.
Якість оливи залежить від ступеня очищення основної оливи й додаткових компонентів (присадок). Сьогодні використовуються частково або повністю синтетичні оливи через існуючі суворі вимоги. Зокрема, завдяки ним можна значно подовжити інтервали між замінами моторної оливи. Важлива класифікація олив базується на класах в’язкості (SAE = Співтовариство автотранспортних інженерів). В’язкість мастила — це показник внутрішнього тертя, яке створює опір потоку мастила. Зараз на ринку представлені переважно всесезонні оливи, які можна використовувати при великих перепадах зовнішніх температур і, отже, вони підходять для використання цілий рік.
Маркування таких олив, наприклад, 10W-40. Перше число вказує на стійкість оливи до низьких температур (наприклад, 10W від -20 °C). Друге число вказує на в’язкість оливи при 100 °C. Чим вище друге число, тим кращі мастильні властивості при високих температурах.
Масляний контур в двигуні призначений для того, щоб гарантувати, що всі рухомі механічні деталі та місця, де відбувається тертя між деталями двигуна, будуть завжди вкриті масляною плівкою. У стандартних автомобільних двигунах, масляний картер є резервуаром для моторної оливи, що циркулює в масляному контурі. Під час роботи двигуна, масляний насос забезпечує рівномірний тиск масла в масляному контурі. Масляний контур двигуна також важливий для охолодження в картері двигуна.